Puncte de vedere

Published on noiembrie 19th, 2013 | by Emilian Mihailov

8

Carnea etică

„Odată cu posibilitatea cărnii artificiale nu mai poate exista indiferență morală”

Când mâncăm o șaorma bună, chiar nu ne mai gândim cum a fost produsă carnea? Ne bucurăm pur și simplu de gust. Există însă destule videoclipuri pe internet care descriu ”adevărul neconvenabil” despre producția cărnii. Ne trebuie un stomac tare ca să urmărim asemenea imagini.

Dar ceea ce ținea de domeniul științifico-fantasticului, tocmai a fost realizat: primul burger artificial. Omul de știință, Mark Post, a reușit să creeze în laborator carnea artificială. Mai întâi s-a prelevat țesut animal, din care au fost extrase celule stem. Apoi, celulele stem au crescut în fibre musculare. E nevoie cam de 20.000 de fibre musculare pentru da naștere unui burger.

De ce carnea artificială este o carne etică? Această realizare științifică înlătură fără dubiu necesitatea sacrificării animalelor. Până acum vegetarianismul era singura soluție de a evita cruzimea față de animale. Cei care considerau că nu doar specia umană ci și alte specii au un statut moral, promovau meniul vegetarian. Reacțiile față de această soluție vin din două direcții. Pe de o parte, se consideră că este necesar consumul de proteine de origina animală pentru integritatea metabolismului uman. De aici, și compromisul moral la care suntem supuși. Pe de altă parte, se consideră că animalele nu au un statut moral. Nu au conștiință și rațiune ca să ținem cont de viața lor.

Reușita științifică de a produce carne sintetică dizolvă această dezbatere. Chiar și cei care vor să consume carne și nu sunt convinși de meniul vegetarian au acum la dispoziție posibilitatea de a evita uciderea animalelor. Iar cei care sunt vegetarieni pot consuma carne cu conștiința împăcată. Odată cu posibilitatea cărnii artificiale nu mai poate exista indiferență morală. A nu ține cont în nici un fel de posibilitatea evitării răului și a considera că propriile preferințe culinare sunt întotdeauna mai importante decât evitarea suferinței și a cruzimii duce la cinism.

Și dacă este imoral să consumăm orice altă carne decât cea artificială, atunci de ce statul nu interzice producția obișnuită de carne? Pentru moment, chiar dacă am vrea tot nu am putea. În primul rând, depindem prea mult de actuala producție. În al doilea rând, un burger artificial costă nu mai mult de 250.000 de lire sterline. Dar statul ar putea face altceva, având în vedere că firmele nu au stimulente să investească cu bătaie lungă și nesigură. Putem lua ca model producția de energie regenerabilă. Statul a subvenționat considerabil cercetarea și dezvoltarea producției de energie verde. Ceea ce inițial părea doar experimentare, acum în multe țări producția de energie solară și eoliană și-a făcut loc în consumul larg al populației. Costurile de producție au scăzut și vor continua să scadă. Asemănător, dacă statul subvenționează dezvoltarea tehnologică pentru a produce în masă carnea sintetică, în viitor burgerul artificial ar putea fi o alternativă accesibilă la actualul stil de consum. În mod sigur nu va costa cât un Ferrari.

Dacă evitarea suferinței și a cruzimii contează pentru noi, atunci avem o datorie morală să mergem în această direcție.

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Author

Etician, Centrul de cercetare în etică aplicată, Universitatea din București (www.ccea.ro); Doctor în filosofie, Universitatea din București, cu o teză despre teoria etică a lui Kant; Membru al Societății Române de Filosofie analitică (http://www.srfa.ro/mihailov-emilian). Domenii de interes: filosofia morală a lui Kant, filosofie morală contemporană, epistemologie morală, meta-etică, etică aplicată, filosofia lui Wittgenstein, evoluția moralității.



8 Responses to Carnea etică

Back to Top ↑