Focus

Published on martie 26th, 2018 | by Lucian Sârbu

0

Eșec total: manualul unic va fi cu adevărat… unic

În sfârșit, cu o săptămână de întârziere, Ministerul Educației a dat astăzi publicității un comunicat care confirmă ceea ce era de așteptat: măreața licitație în vederea realizării manualelor unice a adunat un număr ridicol de propuneri, 144, pentru nu mai puțin de 83 de discipline de la clasele I-VI.

Practic, vorbim de o medie de nici măcar 2 propuneri pe disciplină (mai precis, 1,73). Din numărul atât de mic de propuneri rezultă cu necesitate că sunt discipline la care nici măcar nu va exista vreo competiție – trebuie doar să ne rugăm la divinitate și la toți sfinții ca propunerea venită să fie suficient de decentă încât să întrunească punctajul de trecere și copiii să poată avea un manual cât de cât utilizabil. Manualul unic va fi cu adevărat… unic.

Am fi curioși să aflăm și care (sau dacă!) au fost disciplinele care au adunat măcar un număr mai mare de propuneri, să zicem măcar 3-4 propuneri, în așa fel încât să se creeze o oarecare emulație și comisia de evaluare să aibă ce să aleagă. Reamintim că la începutul lunii februarie ne-am pronunțat critic asupra acestui proiect de revenire la manuale unice, nu fiindcă ideea ar fi proastă – dimpotrivă, o susținem și o considerăm necesară – ci fiindcă implementarea ei se anunța încă de pe atunci a fi complet ridicolă.

Din păcate se pare că generațiile care vor intra acum la școală vor avea amarnic de suferit din cauza prostiei și incompetenței birocraților. Acest eșec se adaugă la alte două eșecuri ridicole anunțate azi, și anume abandonarea proiectului căii ferate Gara de Nord – Otopeni care trebuia să fie gata până în 2020 (în vederea ipoteticelor meciuri de fotbal pe care România ar urma să le găzduiască la viitorul Campionat European de fotbal) și abandonarea proiectului de reconstrucție a stadionului Dinamo.

Iată și textul comunicatului de la MEN:

În perioada 6 – 19 martie, au fost depuse 144 de proiecte de manuale școlare, vizând 83 de discipline din planurile-cadru pentru clasele I-VI (45 din ciclul primar și 38 din ciclul gimnazial).

Conform calendarului evaluării proiectelor de manuale școlare pentru anul școlar 2018-2019, în intervalul 20 martie – 11 mai sunt prevăzute următoarele etape: evaluarea proiectelor de manuale școlare și comunicarea rezultatelor, depunerea și soluționarea eventualelor contestații, respectiv avizarea proiectelor de manuale școlare.

Evaluarea calității științifice și didactice a conținutului fiecărui proiect de manual școlar este realizată de trei evaluatori cooptați (cadre didactice din învățământul preuniversitar) și un specialist extern în științele educației. Procesul de evaluare a proiectelor de manuale școlare este independent și confidențial pentru toate persoanele implicate. Un proiect de manual școlar este declarat admis dacă în urma respectării criteriilor de calitate științifice și didactice întrunește minimum 85 de puncte din 100 posibile.

Proiectele de manuale școlare admise după încheierea tuturor sesiunilor de evaluare/reevaluare vor fi supuse unui proces de avizare științifică, realizat de un cadru didactic din învățământul superior, specialist în domeniul/disciplina pentru care a fost propus fiecare proiect.

Reamintim în acest context că remunerațiile pentru autorii/grupurile de autori cu cel mai mare punctaj, ale căror manuscrise vor fi publicate ca manuale școlare la disciplinele din învățământul primar cu una sau două ore pe săptămână, sunt de 25.000 lei (brut), în timp ce pentru disciplinele cu trei sau mai multe ore pe săptămână, din cadrul aceluiași ciclu de învățământ, suma aprobată este de 35.000 lei (brut).

În ceea ce privește învățământul gimnazial, remunerația pentru autorii/grupurile de autori care vor avea manuale aprobate la disciplinele cu o oră pe săptămână este de 25.000 lei (brut), la disciplinele cu două ore pe săptămână – 35.000 lei (brut), iar la disciplinele cu patru ore pe săptămână – 45.000 lei (brut).

Cuantumurile remunerațiilor pentru autorii/grupurile de autori care au obținut al doilea și al treilea punctaj ca valoare vor reprezenta 50%, respectiv 25% din remunerația acordată manuscrisului cu cel mai mare punctaj, dacă aceștia îndeplinesc condiția de a fi primit minimum 85 de puncte.”


About the Author

Născut în 1975. Studii universitare de filozofie și de marketing. A colaborat de-a lungul timpului la diverse reviste culturale (Literatorul, Calende, Argeș, Observator Cultural etc.) cu proze, recenzii, traduceri, eseuri. Începând cu anul 2007 a scris sub pseudonimul „Manole” cel mai popular blog de imobiliare din România, „Balonul imobiliar”, descifrând bula imobiliară într-o perioadă în care discursul dominant nu comunica altceva decât că „economia duduie”. Autor al unui volum de eseuri intitulat „Adevăr și democrație” apărut în anul 2001 la Editura Paideia.



Comments are closed.

Back to Top ↑