Focus

Published on martie 26th, 2021 | by Redactia AsF

0

Partidul Socialist Român se solidarizează cu greva de la metrou

Comunicat. Solidaritate cu protestul muncitorilor de la Metrorex

Partidul Socialist Român își declară solidaritatea deplină cu protestul salariaților de la Metrorex, protest care a început azi dimineața printr-o grevă spontană.

Considerăm că vinovații principali pentru situația la care s-a ajuns sunt premierul Cîțu, ministrul transporturilor Drulă și directorul general al Metrorex, Paraschiv. Prin aroganța lor au refuzat orice discuție cu sindicatul angajaților de la metrou,  „Unitatea” , căruia îi transmitem sprijinul nostru și îi urăm succes în activitatea lui de protejare a drepturilor salariaților.

Atunci când primul ministru declară protestul ca fiind ilegal, iar în același comunicat se fac aluzii la apartenența politică a liderilor, când însăși compania Metrorex, cataloghează protestul în termenii pe care îi folosește puterea (sindicaliștii sunt considerați „teroriști”) , când unele voci din rândul populației asmut jandarmii împotriva protestatarilor, ne alăturam fără doar și poate protestului sindicaliștilor.

Lupta lor este și lupta noastră!

Partidul Socialist Român
București, 26 martie 2021

Comentariul redacției:

  • Catalogarea unor greviști drept „teroriști” e o mizerie. Dreptul la grevă este recunoscut în Constituția României, articolul 43. Pentru această mizerie sinistră ministrul Drulă ar trebui să-și dea demisia sau să fie demis de urgență. Practic, un ministru din guvernul României declară război Constituției!
  • Problema eficientizării Metrorex e veche, dar soluția e foarte simplă: mărirea prețului până la un nivel rezonabil al călătoriei cu metroul. În București un abonament lunar full-time la metrou costă 70 RON (14,5 EUR). Spre comparație, în Roma un abonament de transport full-time costă 35 EUR, în Atena 30 EUR, în Marsilia 45 EUR, în Lyon 64 EUR, în Paris 75 EUR, în Bruxelles 50 EUR, în Amsterdam 88 EUR, în Munchen 62 EUR, în Praga 55o Kc (aprox. 102 RON), în Budapesta 9851 Ft (aprox. 132 RON), în Madrid 55 EUR, în Lisabona 39 EUR, în Copenhaga 578 kr (aprox. 380 RON), în Stockholm 891 kr (aprox. 428 RON), în Varșovia 108 zl (aprox. 114 RON) etc. etc. etc. Până și în Sofia (capitala Bulgariei) abonamentul de transport full-time costă 48 leva, adică aprox. 121 RON!
  • După cum se vede mai sus Bucureștiul este, de departe, cel mai ieftin oraș mare din Europa ca și cost al unui abonament full-time de transport public, deși nu este deloc cel mai mic dintre aceste orașe mari, relevante (numărul oficial al locuitorilor fiind de 1,8 milioane). Cum poți să ceri Metrorex să fie „profitabil” în aceste condiții?!…
  • Mai mult: cifrele de mai sus arată cu claritate că de fapt nu Metrorex e obiectul subvenției publice, ci forța de muncă pe care Metrorex o transportă zilnic către și dinspre locul de muncă. Practic, toată țara subvenționează transportul cu metroul al maselor de „corporatiști” care, tocmai fiindcă se plimbă, în esență, cvasi-„gratis” între casă și job, sunt forță de muncă „ieftină” pentru corporațiile care îi angajează. Subvenția metroului bucureștean de fapt este o subvenție indirectă a tuturor acelor corporații care își au sediul prin Pipera, și nu numai!
  • Asta reiese și mai clar din faptul că angajații de la metrou au putut bine mersi să facă grevă, în timp ce unii dintre angajații ceilalți, care depindeau de metrou pentru transportul zilnic, au început să își exprime nemulțumirea pe rețelele de socializare. Le reamintim acestor angajați „nemulțumiți” că drepturile sociale, inclusiv dreptul LOR la un salariu mai ridicat, adică un salariu care să le permită să înlocuiască ușor metroul cu taxiul în asemenea zile în care metroul nu circulă, se câștigă luptând, nu se câștigă… „dacă moare și capra vecinului”! Dragi salariați „nemulțumiți”, simplul fapt că VOI nu vă permiteți să înlocuiți metroul cu taxiul într-o zi de lucru arată că de fapt VOI, nu angajații Metrorex, sunteți complet dependenți de această subvenție a metroului! Fără ea, pur și simplu VOI nu vă permiteți să trăiți și să munciți în București! Principalul scop al subvenției nu e să „acopere” pierderile Metrorex, ci să vă țină PE VOI în starea de sclavie dependentă de salariul pe care vi-l aruncă, în scârbă, angajatorii voștri, în fața cărora nu aveți curaj să vă cereți drepturile
  • Ministrul Drulă se poate închipui, când doarme, „Ronald Reagan de România în luptă cu controlorii de trafic” dar după ce îi trece beția (de cuvinte) trebuie să-și aducă aminte: 1. că nu mai suntem în 1981 ci în 2021, 2. că neoliberalismul azi este exact așa cum era comunismul în anii 1980 (adică falimentar și destructiv), 3. că România nu e Chile, ci e țară membră UE și 4. că forța de muncă disponibilă din România de azi e deficitară atât cantitativ, cât și calitativ, ceea ce înseamnă că nu poți da afară 6.000 de angajați cu experiență ca să angajezi în locul lor, cum a făcut Reagan cu controlorii, alți 6.000 de oameni adunați de pe stradă, fără să riști să dai foc la propriu stațiilor de metrou.
  • Ceea ce a făcut sau face liderul de sindicat Rădoi, deputat PSD în urmă cu un anumit număr de ani, e complet irelevant. Presa murdară – trompeta capitalului – încearcă să îndrepte atenția opiniei publice de la conflictul de muncă spre persoana acestui domn. Cum, necum, dânsul e liderul legitim al unui sindicat legitim și e complet irelevant dacă e sărac ca degetul sau bogat ca Midas. Relevante sunt doar două lucruri: 1. că de-a lungul timpului se pare că a negociat bine drepturile angajaților, de vreme ce angajații Metrorex sunt astăzi „invidiați” de multă lume, și 2. că noua conducere a ministerului a venit cu o mentalitate de tip „Chicago Boys” care se pare că nu (mai) poate fi combătută decât cu un sănătos pumn în față. În acest sens reamintim și ceea ce spunea Mike Tyson: „Toți au un plan, până le tragi primul pumn în gură.” Planul „lor” e ca, la adăpostul pandemiei și al multiplelor stări de supra-legalitate („urgență”, „alertă”…) să cimenteze în lege o mulțime de mizerii. Planul cetățenilor responsabili trebuie să fie acela de a-i opri din comiterea de ticăloșii. La nevoie, cu forța. Afară din România cu mentalitatea de „Chicago Boys”! România nu e Chile!

În concluzie, AsF salută și poziția corectă a Partidului Socialist Român, și lupta sindicală!


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑